Djuren och Jag

Direktlänk till inlägg 28 maj 2012

Ny vecka

Av djurenojag - 28 maj 2012 08:55

Behöver inte sjunga någon gräsänklingsblues egentligen, men ändå kan jag inte sluta nynna på "...Det är måndagsmorgon, och mitt huvud känns så tungt, jo ja sa, det är må..."

Har försökt skriva blogginlägg hela helgen, men varje gång jag ska publicera det, så har Bloggplatsen loggat ut mig. Svordomarna har flödat...

Vilket fantastiskt sommarväder vi haft, hela helgen! Härligt för alla bröllopspar som slog på stort och gifte sig under pingsten!

As for myself, så har jag jobbat på att ta det så lugnt som möjligt:-) Men eftersom jag verkligen inte pallar att bara ligga och pressa i solen, så har det ändå blivit lite vovvepälsvård, rensning av rabatt och annat smått och gott.

Kroppen och jag har inte riktigt varit sams under helgen och den har värkt mer än vanligt. Mycket möjligt att det beror på att jag som ovan, faktiskt tagit det lugnt?!

Hästarna har tagit det bananas. Rider jag inte när det är - 30, så tänker jag inte heller utsätta dem för hårt arbete när det är + 30 heller, men idag blir det ändring. Nu ska latmaskarna jobbas bort hos oss allihopa.

Andra halvan ska ut och åka helikopter hela veckan, så jag lär väl få gå med magknip konstant. Tycker det är mycket trevligare när han håller sig på marken:-D


Just ja, jag hade en fundering om det är med kyltäcken till hund. Har ju funderat på ett sådant, men sen blev jag lite skeptisk, och skickar nu ut frågan i cybervärlden.

Finns det några kända eller av erfarenhet bieffekter?

Jo jag vet att man inte ska förmänskliga och lägga in sådana värderingar. Men ändå kan jag inte låta bli att fundera över hur bra det är att gå med kyla på sig, utan att kunna komma undan den? Även om det är en varm dag, så skulle jag ju inte vilja gå omkring med en kylpåse runt magen? Badar man eller på annat sätt kyler ner sig, så kommer ju värmen tillbaka inom kort och kylan är avtagande. Dessutom läste jag på flera sidor som säljer kyltäcken att det stod "...säljs mycket till Djursjukhus och används vid tex. värmeslag, då snabb nedkylning krävs..."

Hmm, i de 20+ år som jag jobbat inom djursjukvården har jag a l l t i d fått lära mig att vid värmeslag ska man absolut inte kyla ner snabbt vid värmeslag, utan det ska gå långsamt för att minimera risk för hjärtarytmier och annat otäckt. Har jag fel?!!??

Och, hur visar en hund om den tycker det blir obekvämt/obehagligt med kyltäcke?!

Alla synpunkter och aspekter mottages gärna!! :-)


       


 

 
 
Ingen bild

Annika

28 maj 2012 12:16

Har även jag funderat på de där kylvästarna. Stod i butiken när ett par kom in och undrade över sin katt. En av deras katter blev jättedålig under sommaren när de skulle åka bil till sitt sommarställe. Om de stannade och blåste/viftade på katten så mådde den bättre. De tänkte därför pröva med en kylväst för att se om det fungerade. Is på magen kan ju ge biverkningar i forma v magont och lösa magar. Men å andra sidan, en hund som är "överhettad" kan ju behöva bli lite svalare på magen med. Om hunden lider av värmen och man ska göra ngt specifikt kan det ju vara värt att pröva, men att ha västen på varje varm dag tror jag inte på. Då är det bättre att hunden får välja sol/skugga, inne/ute. Beror ju på hur den mår och temperaturen oxå förstås... :-)

 
Anette

Anette

28 maj 2012 12:32

Det blev ett kort besök av sommaren,
hoppas verkligen att den snart kommer tillbaka.
Jag håller med dig ang. kyltäcke.
Fina bilder på pållarna och dig.
KRAM!!!

http://www.toppens.se

 
Ingen bild

L

28 maj 2012 23:13

Vilken fin ridbild!!! Hoppas sommaren är tillbaka snart!! Låter som en bra helg, hoppas det kommer fler liknande!!

 
Ingen bild

Lennart & Ossie

30 maj 2012 02:12

att väldern är galen lär vi få vänja
oss vid - bättre lär detdet intre bli. Har jusst champondrat
Ossie, hon får bli med på farsans begravning - dom älskade varann. Begravning på torsag och då skall hon vara till yttersrsta ytterst och inre,Lennart





Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av djurenojag - 7 februari 2021 09:42

Vintern må vara vacker när snön gnistrar, solen skiner så man bländas av strålarna som reflekteras i det vita. På med knäortosen, fodrade underställsbyxor och raggsockor. Där gled knäskyddet ner och underställsbyxorna måste dras ner igen. På med täck...

Av djurenojag - 13 januari 2021 08:40

Trodde ALDRIG att jag skulle säga det, men efter den längsta hösten någonsin så är jag så GALET GLAD i snön som fallit ner!! Det blev så ljust och olerigt! Minusgraderna är inte lika trevliga för en sargad kropp, men man får ta det onda med det goda ...

Av djurenojag - 1 januari 2021 11:53


Déjá vu! Men årets första dag börjar precis på samma sätt varje år. Med att vara ilsk och bitsk. Politikerna kan swisha ihop en Pandemilag på några månader, men att förbjuda allt vad pyroteknik heter är tydligen förbannat svårt! Det är ju bara att i...

Av djurenojag - 31 december 2020 11:32

Årets sista dag är här! Alltid med en klump i magen, då jag bävar inför fyrverkerier och smällare. Bränna upp pengar är inte min cup of tea... En pandemi till trots, där mycket har ställts på sin spets så är min önskan att vi ska lära oss något utav...

Av djurenojag - 29 december 2020 10:51

Dagarns rusar på lite för fort nu tycker jag. Det är ömsom regn ömsom snö och så lite blåst och is däremellan. Måste dela med mig av en händelse med Rökkvi dagen innan julafton. Den där hästen som är livrädd om jag har fel sorts handskar på mig ut i ...

Presentation

Oäkta dalkulla med djur som yrke, hobby och livsstil.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards