Djuren och Jag

Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

En annorlunda vänskap

Av djurenojag - 16 februari 2014 19:50

Innan jag flyttade hit bodde jag i en lägenhet som jag stormtrivdes i, på nedre botten, i ett lugnt och grönskande område med egen ingång. Där hade jag en granne som jag redan från första dagarna efter inflytten fick en mycket annorlunda relation till. Vi hade spalje mellan våra respektive altaner och en arla morgon då jag avnjöt frukost utomhus hörde jag ett prasslande ljud mellan springorna. Det kom ett brev från min granne. Skrivet på en riktig gammal hederlig skrivmaskin, med ett utnött färgband. Det var Gunnar. Han ville önska mig välkommen och hade noterat att jag hade både hund och katt som han gärna ville träffa. Det var så vår "relation" inleddes och pågick under dryga tre år.

Gunnar var 80+, blind på ena ögat, lite svårt med minnet, att gå, prata och skriva efter bortopererad hjärntumör. Han hade fler andra sjukdomar och diagnoser och en uppsjö med mediciner. Han spenderade den mesta tiden från tidig vår till sen höst, i sin fällbara solstol, rökandes på sin altan.
Jag minns inte hur många blommogram jag fick. Tårtor, fika, litteratur hörde också till vanligheterna. Men sällan pratade vi med varandra, utan den varma årstiden åkte breven fram och tillbaka mellan spaljen. På vintern lade vi breven i respektive brevlåda.
Ibland kände jag mig bevakad, då han hade stenkoll på om jag var hemma eller inte. Hade jag inte svarat på ett brev på några dagar, då ringde han på dörren, eller bara kikade in genom fönstrena.
Gunnar hade tappat livsglädjen för länge sedan, men jag tror att min brevväxling med honom faktiskt emellanåt gjorde hans liv lite lättare att leva. Han fick ju leva lite genom mig, vilka jag umgicks med, vad jag pysslade med och hur min häst mådde och gick. Att min katt i sitt koppel gick under spaljen, in på Gunnars altan och hoppade upp och sov i hans knä, vet jag värmde honom varmt.
Vi fortsatte brevväxlingen en period efter jag flyttat hit, skickade bilder och berättade om idyllen. Han var ledsen, saknade mig som granne. De nya grannarna hade mycket fester och klagade så mycket hos bostadsrättsföreningen om att Gunnar rökte på altanen, att han fick rökförbud.
Något år efter jag flyttat hit, fick jag ett telefonsamtal från Gunnars dotter. Han hade somnat in.
Hans önskan hade äntligen slagit in och han hade fått ro.
Ärligt så har jag inte ägnat honom en tanke på senaste tiden, men så nu när jag varit krasslig har jag gått igenom lite gamla papper - och hittade då alla års brevkonversation som jag sparat!
Då slog det mig, att jag faktiskt skulle vilja skriva en bok om vår relation. Vi skrev verkligen om allt mellan himmel och jord. Hur jag, mitt i livet ändå fann en sådan annorlunda speciell vän mer än dubbelt så gammal som jag.
In memorian Gunnar
//

 
 
Ingen bild

Erik

17 februari 2014 13:56

Skriv boken. Behöver du hjälp känner jag och Anna Karin en som är jätteduktig.

/Erik

 
Ingen bild

Karina

21 februari 2014 14:44

Vilken fin och rörande historia! Absolut värt att skrivas en bok om!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av djurenojag - 7 februari 2021 09:42

Vintern må vara vacker när snön gnistrar, solen skiner så man bländas av strålarna som reflekteras i det vita. På med knäortosen, fodrade underställsbyxor och raggsockor. Där gled knäskyddet ner och underställsbyxorna måste dras ner igen. På med täck...

Av djurenojag - 13 januari 2021 08:40

Trodde ALDRIG att jag skulle säga det, men efter den längsta hösten någonsin så är jag så GALET GLAD i snön som fallit ner!! Det blev så ljust och olerigt! Minusgraderna är inte lika trevliga för en sargad kropp, men man får ta det onda med det goda ...

Av djurenojag - 1 januari 2021 11:53


Déjá vu! Men årets första dag börjar precis på samma sätt varje år. Med att vara ilsk och bitsk. Politikerna kan swisha ihop en Pandemilag på några månader, men att förbjuda allt vad pyroteknik heter är tydligen förbannat svårt! Det är ju bara att i...

Av djurenojag - 31 december 2020 11:32

Årets sista dag är här! Alltid med en klump i magen, då jag bävar inför fyrverkerier och smällare. Bränna upp pengar är inte min cup of tea... En pandemi till trots, där mycket har ställts på sin spets så är min önskan att vi ska lära oss något utav...

Av djurenojag - 29 december 2020 10:51

Dagarns rusar på lite för fort nu tycker jag. Det är ömsom regn ömsom snö och så lite blåst och is däremellan. Måste dela med mig av en händelse med Rökkvi dagen innan julafton. Den där hästen som är livrädd om jag har fel sorts handskar på mig ut i ...

Presentation

Oäkta dalkulla med djur som yrke, hobby och livsstil.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards