Djuren och Jag

Direktlänk till inlägg 20 maj 2018

Muta eller belöning?

Av djurenojag - 20 maj 2018 12:35

Läser allt som oftast att man inte ska muta hästar. Att muta är fult, dumt, idiotiskt eller rent av löjligt.
Betydelsen muta innebär att om jag ger min häst godis när den utför någonting jag önskar, före eller efter - så betyder det att jag önskar bli särbehandlad.....

Alltså väljer jag att ge min häst belöning. Om den utför något bra eller önskevärt från min sida, så
b e l ö n a r jag det. Där kan man absolut ha olika meningar om godis vs. beröm i ord eller en klapp/smekning/eftergift.. Men vem vill jobba gratis? Inte du. Inte jag. Inte våra grannar. Inte våra tränare/instruktörer. Inte mina hundar. inte mina hästar.
För mig blir att ge en slant morot ett ganska enkelt sätt att förstärka berömmet, att djuret v e t att den gjort någonting rätt eller bra. I min värld kan det aldrig bli en muta, utan det är en belöning.

Jag i mitt hästerifunderande inser att jag nästan alltid skriver när det går bra. Just nu har vi en uppåtgående trend, men visst är jag medveten att bakslag med all säkerhet kommer. Jag väljer dock att inte lägga all fokus på det, samt att tycker jag det går dåligt är det med största sannolikhet hos mig problemet ligger. Att jag har försökt förmedla något de inte förstår, köper eller accepterar. Dessutom bestämde jag mig för ca ett år sedan, eller två. Att BARA rida när jag mår bra. Har tålamod, good feeling och en bra inre känsla. Känner jag mig det minsta irriterad, arg, trött, slut eller stressad. Då står jag över arbetet och kanske just bara sätter mig på den där stenen och umgås. Vilket betyder att hästarna ibland får gå sju dagar i sträck, eller kanske bara en ellet två gånger på en vecka. Tror absolut att det är en av anledningarna till att det går så bra just nu. En annan är att min rädsla är, inte helt borta, men hanterbar. En vis man rev i åt mig att min rädsla sitter inte hos hästen. Är inte heller hästens ”fel”. vilket är något jag tog åt mig av och har jobbat mycket med. Och visst har det gett resultat. Om jag litar på hästen, litar hästen på mig och vi får ett härligt samspel och jag behöver inte heller ”hålla tillbaka”. Behöver inte längre sitta och bromsa hästen för att jag är rädd.
Sen så har jag garanterat haft enorm tur i mitt ”val” av hästar. Har dock bara gått på hjärta & magkänsla....... och kanske en gnutta kvinnlig intuition;-P
Fortsättning följer....på vår resa - jag och mina grabz.<3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av djurenojag - 7 februari 2021 09:42

Vintern må vara vacker när snön gnistrar, solen skiner så man bländas av strålarna som reflekteras i det vita. På med knäortosen, fodrade underställsbyxor och raggsockor. Där gled knäskyddet ner och underställsbyxorna måste dras ner igen. På med täck...

Av djurenojag - 13 januari 2021 08:40

Trodde ALDRIG att jag skulle säga det, men efter den längsta hösten någonsin så är jag så GALET GLAD i snön som fallit ner!! Det blev så ljust och olerigt! Minusgraderna är inte lika trevliga för en sargad kropp, men man får ta det onda med det goda ...

Av djurenojag - 1 januari 2021 11:53


Déjá vu! Men årets första dag börjar precis på samma sätt varje år. Med att vara ilsk och bitsk. Politikerna kan swisha ihop en Pandemilag på några månader, men att förbjuda allt vad pyroteknik heter är tydligen förbannat svårt! Det är ju bara att i...

Av djurenojag - 31 december 2020 11:32

Årets sista dag är här! Alltid med en klump i magen, då jag bävar inför fyrverkerier och smällare. Bränna upp pengar är inte min cup of tea... En pandemi till trots, där mycket har ställts på sin spets så är min önskan att vi ska lära oss något utav...

Av djurenojag - 29 december 2020 10:51

Dagarns rusar på lite för fort nu tycker jag. Det är ömsom regn ömsom snö och så lite blåst och is däremellan. Måste dela med mig av en händelse med Rökkvi dagen innan julafton. Den där hästen som är livrädd om jag har fel sorts handskar på mig ut i ...

Presentation

Oäkta dalkulla med djur som yrke, hobby och livsstil.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards