Djuren och Jag

Alla inlägg den 26 maj 2018

Av djurenojag - 26 maj 2018 09:40

Närå, så illa är det inte.. MEN!!!
Blir galet irriterad på samtalsämnen att hästar klarar minsann värme så bra, hästar behöver ingen vila...... VAR tog det sunda förnuftet vägen?
Behövs inga vetenskapliga studier för att förstå att värme tar oavsett djur inklusive människan.
När är hästen som mest aktiv när det är upp emot 30 grader ute? Jo, på kvällen, natten, arla morgon. När hästen själv får välja.

Vilka hundar lider allra mest av värme? Inte är det det den där fullpälsade New Foundlandshunden, utan de nakna raserna. De som inte har päls som isolerar från både kyla och värme.
Vi är sedan länge inne på 2000-talet och FORTFARANDE ser man folk som cyklar med hundar när solen gassar och marken kokar.
Har ingen träffat på ett djur med värmeslag?

Jag ÄLSKAR den här värmen och skulle lätt kunna ha det så här 365 dagar om året. Men jag ser att mina djur har det tufft - därför anpassar jag deras aktivitet utifrån det. Om det nu är 30 grader varmt en vecka eller två, så får de ha det lite lugnare, kanske lite tråkigare...Men att hälsan sätts främst.
Kanske inte är rätt, inte fel.... men mitt sunda förnuft säger så. Man ska inte förmänskliga djur, men vissa saker går f a k t i s k t att projicera på dem.
Och om jag skulle vara en hårt tränande människa, så är jag övertygad om att jag skulle lägga in planerad vila för mig själv! För att kroppen skulle behöva det. För att hjärnan skulle behöva det och antagligen också för motiveringen, att det skulle fortsätta vara skoj!
Nu har jag bitit klart för idag!;-)

Presentation

Oäkta dalkulla med djur som yrke, hobby och livsstil.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards