Djuren och Jag

Direktlänk till inlägg 24 april 2014

En helt vanlig dag

Av djurenojag - 24 april 2014 10:09

Vaknar med skärande skall i örat. Krakki vill ha sällskap! Kliver upp med ögonen i kors och släpper ut trion i trädgården. Men bara öppnar dörren lite sådär på glänt, så inte en överexalterad katt ska smita ut. Stänger in mig i badrummet och hoppas på att ögonen ska hamna i rätt position. Tittar mig i spegeln och minns min mammas ångest över detta. "Att känna sig som tjugo, men se en sliten kärring i spegeln". Någonstans där i morgonrutinerna har jag hunnit slå på kaffebryggaren. Hinkar i mig en stor kopp! Försöker få till ett ansikte och ett icke penntrollsliknande hår. Mellan sysslorna får jag öppna dörren på glänt och få tyst på brun. "-Inte skälla såhär tidigt på morgonen!!!" Vill inte bli hatad av alla grannar ju!
Inser att jag inte har någon matlåda, men tänker att det ordnar sig alltid. Klär på mig och tar med mig min kappsäck. NEJ katten- du m å s t e vara hemma!!
Tar trion på en promenad. NEJ!! Inga bad i träsk nu. Matte har inte tid!!!
Ser till att ligan gör sina behov och lastar in dem bilen. Nej föresten. På vägen hem stannar vi och kollar att hästarna står upp och har vatten. Ger dem en liten symbolisk tuss hö. Sen åker vi mot jobbet!
9 timmar senare... Eller ja, inte ovanligt med 10 timmar...
Åker hem. Lastar ur trion och kastar in dem i trädgården. Måste spendera en stund med att visa katten att han inte är bortglömd! Gosar och gosar. Plockar katthår ur munnen. Tvi!
Opps! Inget varmvatten?! Ut och göra eld i pannrummet. Fan! Lika svårt att få det att ta sig varje gång! Någon glömde köpa tändvätska... Den här gången också!
Ut på promenad med trion! NEJ katten, du får inte följa med!:-/ Just ja, kolla till pannan så det tar sig.
Jadå, plaska runt i träsk då om ni vill! Bara ni har kul!! Tränar lite fotgående med... Trion..ja, alla på samma gång...Varför vänta på sin tur när vi kan köra "triokomp";-P
-Åhh, träsktroll!!! Varför?! Sliter lite i mitt hår och kastar in dem i trädgården. PANNAN!!! Aj fan, nu hade det slocknat igen!!
Hundarna!!!! De måste ha mat!!! Svischar ihop deras foder och några Mamma Scan's. Varsågoda! Katten?! Ja, sluta skrik, klart att du också ska få mat!
Pannan!!! Puh! Brinner fortfarande!:-)
Mat till mig?! Kör en ungkarlsvariant. Får bli Mamma Scan's med spagge.
Slafs, slafs.
Nej katten - du ska vara inne!!! Pannan!!!! Nästan brunnit ut- in med mer ved!
Hanna kommer.. Kaffe först!!!
Fyller hästvatten-kör hästvatten-hämta hem hästarna.
Oj vad de fäller. Borsta, borsta, borsta. Spraya..Kvällsfodrar. PANNAN!!!
Hänga tvätten! Kommer dock inte ihåg när jag slog igång tvättmaskinen. Katten! Gosa lite med missen.
- Nej, då får inte somna på mig...
Pannan!!!
Se på fan, nu har jag lite varmvatten. In med jyckar i badkaret en och en. Sanera bort träskdoften och Saharaöknen. Tvätta handdukarna. Nej katten! Du behöver inte tvättas i maskinen!! Just ja!
PANNAN!!
Aj fan! Missade det där TV-programmet jag ville se. Äh! Går säkert i repris någongång.
Marktjänsten! Byta hundvatten, ladda kaffebryggaren, göra rent kattlådan. NEJ katten! Du behöver inte kissa just nu! PANNAN!! Nattakissa hundar. Låsa garaget. En snabb dusch!
Släcker ner. Ställer larmet. NEJ katten!! Vi ska inte busa nu.
Oj! Saharaöknen i sängen! Fram med dammsugaren. Jodå- det funkar fin fint att dammsuga lakan;-P Äh, kollar pannan en sista gång.
Nattagodis till vovvar och katten!
Godnatt!! Ses imorgon!
(En helt vanlig vardag i mitt spännande liv...)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av djurenojag - 7 februari 2021 09:42

Vintern må vara vacker när snön gnistrar, solen skiner så man bländas av strålarna som reflekteras i det vita. På med knäortosen, fodrade underställsbyxor och raggsockor. Där gled knäskyddet ner och underställsbyxorna måste dras ner igen. På med täck...

Av djurenojag - 13 januari 2021 08:40

Trodde ALDRIG att jag skulle säga det, men efter den längsta hösten någonsin så är jag så GALET GLAD i snön som fallit ner!! Det blev så ljust och olerigt! Minusgraderna är inte lika trevliga för en sargad kropp, men man får ta det onda med det goda ...

Av djurenojag - 1 januari 2021 11:53


Déjá vu! Men årets första dag börjar precis på samma sätt varje år. Med att vara ilsk och bitsk. Politikerna kan swisha ihop en Pandemilag på några månader, men att förbjuda allt vad pyroteknik heter är tydligen förbannat svårt! Det är ju bara att i...

Av djurenojag - 31 december 2020 11:32

Årets sista dag är här! Alltid med en klump i magen, då jag bävar inför fyrverkerier och smällare. Bränna upp pengar är inte min cup of tea... En pandemi till trots, där mycket har ställts på sin spets så är min önskan att vi ska lära oss något utav...

Av djurenojag - 29 december 2020 10:51

Dagarns rusar på lite för fort nu tycker jag. Det är ömsom regn ömsom snö och så lite blåst och is däremellan. Måste dela med mig av en händelse med Rökkvi dagen innan julafton. Den där hästen som är livrädd om jag har fel sorts handskar på mig ut i ...

Presentation

Oäkta dalkulla med djur som yrke, hobby och livsstil.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards