Djuren och Jag

Alla inlägg under december 2013

Av djurenojag - 31 december 2013 09:47

* Jag gick från egen företagare till anställd efter 14 år
* Efter många tårar, ångest, pluggande och slit fick jag min Leg.dss
* Krakki kom in i mitt liv - en underbar krabat med 200%'s energi
* Led ofantligt hela sommaren när gulingarna grävde upp "mitt hem"
* Gjorde vår ritt ner till stan och OK som länge planerat
* Blev RLD F och gick upp till avancerad klass med Bangsi
* Byggde lösdrift till kusarna
* Hade massa sköna stunder i den inköpa hammocken
* Fick fira svärmor, svärfar och make som alla fyllde jämnt
* Köpte mig en padda
... Och säkerligen en massa andra små händelser och ting som gjorde 2013 till ett over all bra år!
Mina förväntningar på 2014 är faktiskt inte så stora. Känner inte att jag behöver bygga Rom eller lösa världsfreden. Som den så vanliga klyschan, så vill jag att alla nära och kära ska ha det bra och få vara friska. Både fyra och tvåbenta.
Nyårslöften avlägger jag inte, då jag ändå aldrig kan hålla dem. Men jag har ändå som mål under kommande år att:
* Lära mig sticka de där förbannade raggsockorna någongång
* Komma iväg till Island
* Se till att Bangsi och jag kommer vidare i avancerad rallyklass
* Att starta nybörjarklass med Atli
* Att komma iväg och träna på ovalbana med hästarna och släppa min prestationsångest
* Bli bättre på att lyssna på min kropp
* Skriva brev lite flitigare
... Och förmodligen mer därtill....
Kan ju inte förändra vädret, hur gärna jag än vill och hur många väderdanser jag än dansar. Men jag hoppas på lite kyligare och snöigare början på 2014 samt en fin sommar.
Nu ska jag ialla fall börja årets sista dag med en lång hundpromenad. Sen får de förpassas inomhus med bomull i öronen, piller och hög musik.
Gott slut och Gott nytt!
Går sen in på mitt sjunde år med bloggen. Är för min egen del så kul att gå tillbaka och se vad som skett förgående år. En lite oprivat dagbok. Den lite mer privata har jag i pappersformat:-)
Japp, ut i regnet då!:-)
//

Av djurenojag - 30 december 2013 22:01

Har varit en utedag från tidig morgon till kväll! Pållar motionerade, longerade och ompysslade. Jyckar likaså. Hämtat ut medikament och handlat mat mm. En äkta gårdsdag.
Var äntligen tillfälligt lite frostigt så hundarna var rena efter promenixen! Det hör INTE till vanligheterna!
Nu börjar dock friskluftens biverkningar komma....*gäsp*.....
Imorgon är det årets sista dag. Djurens plågodag. Människors festadag. Jag har "firat" de senaste 20 (minst) åren med att försöka göra kvällen så uthärdligt som det går för mina djur. Och det blir ingen skillnad imorgon. Husse får vara inne med vovvar och missemurr och jag stå i hästhagen.
Imorgon ska jag ha en återblick på 2013 och vad jag önskar mig av 2014!
//

Av djurenojag - 29 december 2013 20:33

Ett helt år har passerat och inte lärde jag mig sticka raggsockor i år heller!! Damn it!! Ett nyårslöfte kanske?
Leran fortsätter att dominera......
Imorse blev äldste vovven skrämd och sprang bort! Som tur var kom H till undsättning och hon hittade honom!! Nu har han namnbricka med mitt mobilnummer, så i det avseende så är jag cool. Dock är man ju alltid rädd för trafiken! Även om han inte skulle springa ut på vägen bara för att... Men rädslan är irrationell och då vet man aldrig. Nåja, det gick bra!!! Huvudsaken!!!
Sen blev det pälsvård på hela ligan!:-) Nu är min rygg och mina armar redo för att bli avhuggna och begravda. Helt slut.
Lite annat smått & gott har hunnits med.
//

Av djurenojag - 28 december 2013 16:06

Är så nöjd med dagen so far! Träningen imorse gick helt ok, och trötta vovvar. Ridning av mina stjärnor- som bara blir bättre och bättre! Tritla om någon har verkligen mått bra av lite vila. Börjar helt klart få en bra överlinje!:-) Och matte fick i sig en fin röd och mör hästbiff alldeles nyss. Nu är det bara katten och snabeldraken som ska ha lite kärlek, sen är jag nöjd! Mannen? Han har fått komma upp i luften, så säkerligen är han också nöjd med dagen...
Snö? Ja, den får man väl nöja sig med att se på TV:n och världscupen?
Tycker nog att de kommunanställda bestämmande gubbarna som beslutade om jobben här, skulle ta sig en tur till Skeppis och ställa sig frågan om de själva skulle vilja bo i den här lerhålan!!!
Just ja, var ju på bra humör. Då
ska jag inte tänka på sånt.
Dessutom har katten härbärgerat på min mobil, så dags att ge den hårande pälsbollen lite kärlek!
//

Av djurenojag - 28 december 2013 08:23

Sitter och väntar på att det ska ljusna ute. Om det nu blir ljust med tanke på detta eviga skitväder! Ska träffa de bästa för morgonpromis och träning. Lär bli utan skyltar - om vi nu inte vill springa runt och jaga dem..?
Inte bara evigt regnande och lerplaskande, utan också evigt blåsande!!
Vid 03.00 inatt kom vattnet ÄNTLIGEN tillbaka. Men det bubblade och pruttade som tusan i ledningarna så jag vaknade. Sen kunde jag naturligtvis inte somna om:-/ Aldrig nöjd!!:-P
Tömma javamuggen och klä på mig då! Ha en bra dag!

Av djurenojag - 27 december 2013 20:55

Sisådär! Julen över för den här gången! Har sovit enormt mycket, har regnat ännu mer och ätit massor med mat.
Till och med Krakki har sovit länge på mornarna. Det ÄR lycka!!
H har börjat rida nytillskottet Ivar och det går superbra:-)
Igårkväll hade vi lite grannsämja och alldeles på tok för mycket rödvin!!! Fodrade hästarna halv två inatt och vi hade skrattanfall så det blev träningsvärk i magmusklerna idag. Dock är det INGEN som minns vad vi skrattade åt:-O
När jag slog upp ögonen imorse var det vitt på marken! Har ridit både svart och röd:-) Lite torrt och fint med spån och halm i lösdriften har det också blivit!

Bangsi på andra sidan rotvältan efter stormen Ivar...

Kvällens måltid och SÅÅÅ gott!!!!! Mätt och belåten!!
Busväder med blötsnö och blåst. Vattenläcka någonstans mellan La och Gränges, så vi är vattenlösa och parabolen gillar inte det här, så tv:n får stå åt sidan.... Går bra nu!
Själv L Ä N G T A R jag tills jag får gå och sooooova:-)

7 liter vin på 3 personer ..... Det där sista....de två....eller tre sista glasen hade man ju kunnat hoppa över:-)

Av djurenojag - 22 december 2013 09:10

Det var en mycket spännande hundpromenad igårkväll. Gick på vägen upp mot skogen. Hundarna var som vanligt lösa, men efter ett tag så kom min magkänsla att jag borde koppla dem. Mest för att det var becksvart och det k a n ju faktiskt åka bilar på den vägen. Då... då helt plötsligt hör jag hur det brakar och knakar precis vid skogsbrynet. Hinner tänka "Attans, bara det inte är en björn"... Bajsnödig hann jag bli också. I det ögonblicket faller en tall som en fura!! Jo, det blåser ju en del. Både hundar och jag blev ganska stissiga och väldigt glada att den inte föll över oss!!!
Fortsatte promenaden.....
Då... då hör jag åtminstone två vargar ge ifrån sig yl upp mot Sausberget. Två långa rejäla yl. Sen blev det tyst. Hundarna tvärstannade och lyssnade. Lade huvuden på sned och öronen så resta en beardis kan ha.
Så lite händelserika saker sker även här:-)
Sen gick jag hem och hussen hade tappat upp ett hett bad, tänt ljus och värmt på glögg!!<3
//

Av djurenojag - 21 december 2013 18:45

Min första jullovsdag blev kanske inte som jag tänkt mig. Har fått någon nerv i kläm bakom skuldran och går upp i nacken. Natten spenderades i en enda kass sovställning och sömnen därefter. Skam den som ger sig, jag är faktiskt envisare än en åsna!! Promenad med jyckarna och ingen är gladare än Atli att dikena inte längre än isbeklädda:-/
Vad matten tycker är uppenbarligen helt oväsentligt!

H kom som en räddare i nöden, så med lite muskelavslappnande i kroppen tog jag mig upp på hästryggen!! I regnet! Sen blev det urskruvning av broddar, höpackande, ytterligare hönät uppskruvat, dragit undan nedfällt träd i hagen och spånat lösdrift....
Sen kom han! Vår nye vapendragare!
Ivar!! Han blev snabbt accepterad i flocken och säkert lite glad över nya vänner.

Inga bra foton, men när det regnar, blåser och allting är grått, grått, grått, så är det inte alltför lätt.
Fick med mig karln på lite storhandling och magarna är mättade. Ska strax ut och blåsa runt med vovvarna igen. Pillret har tappat sin verkan nu och jag kvider ånyo:-/
Men e f t e r så ska jag krypa ner i ett hett väldoftande bad. Med ett glas rött på kanten?!

Presentation

Oäkta dalkulla med djur som yrke, hobby och livsstil.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards