Djuren och Jag

Alla inlägg under december 2011

Av djurenojag - 8 december 2011 10:38

Eftersom den där balen upptog halva dagen igår, så var jag helt enkelt för slö för att göra eld i pannan, likväl som att duscha innan sänggåendet. Vilket resulterade i att jag fick duscha i iskallt vatten imorse! Brrrrr!!! Det VAR kallt!!

Dessutom kändes det inte bättre av att komma ut i kylan, då utetermometern stod på - 10,2 C.

Iväg till gyn för cellprovstagning, vilket gick i ett nafs, och sen vidare till Anders & Samo för en härlig morgonpromenad och bus lagom till soluppgång. Lille Samo har ju fått se snö för första gången, men han lärde sig nog snabbt av storebror att snön faktiskt läskar när man blir törstig. :-)

Tyvärr glömde jag kameran, så det blev inga bilder:-/

Väntar fortfarande på min skatteåterbäring, så just nu sitter jag i telefonkö och väntar...och väntar....och väntar........Tror minsann bankerna håller lite extra på slantarna, för att själva tjäna på räntorna?!


Nu ska det eldas ialla fall och sen får vi se vad dagen bjuder på. Har lite jobb att ta itu med samt massor med plugg......Hua vad jag ligger efter. Måste verkligen ta mig i kragen! Hästarna har fått stå denna vecka, men med tanke

på hur ofta de rids vanligtvis, så har jag för första gången inte ens dåligt samvete. De är nog rätt glada bara över att ha fått slippa leran, samt från igår fått fri tillgång. Framförallt Tritla har blivit lite väl smal, även om jag är den som förespråkar -hellre ett kilo för lite än ett för mycket. Men energi och grovfoder måste hon ju ha i sig. Så som sagt, nu är det fri tillgång som gäller och otroligt nog har de inte alls hetsätit inatt:-D Bra!!


Hmm, ja dags att ta tag i saker och ting då alltså.......

//

Av djurenojag - 7 december 2011 18:33


Hästar bortskänkes och två hösilagebalar på köpet, men får frakta bort skiten själv!! :-D


Ja, ungefär så hade en annons kunnat se ut för en liten stund sedan! Var alltså och hämtade hösilagebalar idag. Trodde jag kunde få på tre på kärran, men nä, då hade kärran rasat ihop! Efter 20 backförsök så lyckades jag ialla fall få kärran att stå rätt så jag kunde koppla av bilen.

När H kom, så kopplade vi på släpet på fyrhjulingen och var på väg..........Ja förutom att den här *svordomar -många och fula* snön har kommit så det var glashalt. Ett steg fram och sjutton tillbaka!! Kom alltså inte uppför våran uppfart. Ok, vad gör vi då?! Kopplade bort fyrhjulingen och kopplade på bilen igen. Nä!! För halt!! Och till sist stod bil och släp som en fällkniv och kom ingenstans. *Fler svordomar*!

Då kom H´s lillebror T på skotern ......Så han den lilla ängeln åkte och hämtade sand som vi kastade ut runt hjulen och på uppfarten. Men först tvungen att ta sig ur fällknivspositionen.

Sen full gas och illaluktande koppling, men YES! Here we go, uppför backen!!


Trodde ni det var slut här?! Å nej, än har vi nog bara slitit i ca en halvtimme!


Backa till bilen mot diket så att långa lämmen skulle gå att fälla ner över diket, så balarna kan rullas av. Observera att diket är ganska djupt!

Ok, efter mycket om och men, så lyckas vi få till bilen, eller snarare släpet i rätt position. Fäller ner lämmen som ligger relativt bra över diket.......Rullar....Ok, nu pratar vi liksom inte en 250 kg´s bal va...Nu pratar vi B. A. L.!! Dryga 500kg!!!!!! Ett halvt ton!!!!!!

Vi tar lite sats och får balen i rull..................

Och vad händer då tror ni?! Inte att det ska gå smidigt och smärtfritt väl?

Balen rullar av lämmen och hamnar.........ja precis.......i diket!

*Många svordomar*

(Stackars T blev nog rädd av alla ord som kom ur min mun ;-)  )


 

Ok, ger upp till hälften!!! Det vill säga, bal nr 2 får ligga kvar på släpet tills en bra idé kläckts.....eller att nån hämtat både hästar och bal!!!! :-D

Åker iväg med bilen och släpet ner till stallet och hookar av släpet. Woooops!!! Varför hänger H i luften!????!!

Ahh, lite för mycket bakvikt! Fort som tusan, rulla balen i balans så H kommer ner på jorden igen.


Hämtar fyrhjuling och kör upp ovanför diket. T kom med den briljanta idéen att vi tar vinschen och vinschar upp balen! Yay!!!

Säg den lycka som varar förevigt! Först rör sig inte balen en smack. Sen rör sig fyrhjulingen!......Sen lossnar vajern i vinschen! Springa och hämta verktyg för att få dit vajern. Får dit vajern men fyrhjulingen bara åker omkring som en vante och balen rör sig inte en millimeter. Ahh, hämtar spännband som T spänner mellan fyrhjuling och en gran och se på tusan!!!!! Balen rör sig!!!!!!!!!!!!!!


Så efter mycket om och men, är balen uppe ur diket och vi tar till alla våra krafter för att resa den upp och få den på plats. Sen börjar nästa jobb - att fylla på höburen i hagen. Slutade med att vi fyllde en presenning och drog iväg och lyfte i buren. 3 ggr "sprang" vi.

Men nu har hästarna mat, alla diverse motordrivna fordon är på plats, hästarna har fått vatten och hunden har blivit promenerad och jag har kastat i mig lite rester från gårdagen.

Kul med djur - nästan jämt!!

//


 




Av djurenojag - 7 december 2011 09:14

Vaknade med ett hastigt ryck då jag trodde den andra hälften försovit sig. Men han var redan borta sedan ett bra tag och det var Bangsi som så mysigt "spoonade" med mig;-)

Idag kan man väl säga att den första snön faller på riktigt, för nu är ialla fall marken snötäckt. Jag ska göra mig redo för att åka och hämta lite balar. Hoppas få på tre på kärran, men det visar sig.

Idag har jag och Robin Hood blivit vänner och jag kan sluta bita på naglarna!! Skatteåterbäringen är i hamn! Yay!!


Nä, om vovven och jag ska ta oss ut och rulla lite i snön kanske:-) Hoppas bara inte det är "kloffsnö" (klutsnö).

Tjingeling!

//

Av djurenojag - 6 december 2011 21:24

Usch, min kropp har ännu inte vant sig vid dessa minusgrader! Vovvepromis i förmiddags, sen hem till "mormor" för promenad och klickerträning! (Duktig Safir och en läraktig mormor-kommer att blir bra). De har nu fått 14 dagar på sig att göra läxan!!!! Ska man få  betyg måste man göra läxan!!:-D Sen hem för en kopp varm choklad och vidare till BHK för busträning. Idag kom lille Bengan också och han var så duktig så! Hem och fodra hästar! BrrRRRrr!!

Nu har jag intagit platsen under filten i soffan och funderar på om jag ska be den andra hälften om en kopp glögg;-)

Fattar inte, så fort jag tar fram datorn så kommer kissen springandes och ska helst ligga på tangentbordet..........................whoops, och nu kom glöggen serverandes;-)

Imorgon ska det hämtas hösilage, yes, ska testa att gå över från hö till hösilage, mest för att det verkar enklare att få tag på, men också för Tritla´s "dammallergi".

I övrigt så håller jag på biter av mig mina naglar i väntans tider.......................

//

Av djurenojag - 6 december 2011 09:35

Vaknade upp och trodde det var onsdag, men det är det minsann inte. En meningslös tisdag bara. Fast så meningslös blir det nog ändå inte. Ska till "mormor" och klicka hejvilt:-)

- 7 grader imorse och lite enstaka vita tussar på backen, men det ska komma mer snö i slutet av veckan, enligt de vise.

Imorse kom de och hämtade dyngcontainern. Var verkligen dags för töming. De har dock inte kommit tillbaka med den ännu, så jag hopppas att jag inte blivit bortglömd...

Igår hade jag verkligen en riktigt slö-krya-på-mig-dag, med bara härliga hundpromenader. Tror faktiskt att det hjälpte, för idag känns det för första gången som att förkylningen håller på att släppa greppet om mig.

Argh, har en kissekatt som definitivt inte gillar att jag ger min blogg lite uppmärksamhet. Han är på och klänger precis överallt och bara vill ha gos och kel. Men oh så mysigt det är:-))) Önskar ibland att jag var en omtyckt misse! Ja, eller vovve skulle också funka för den delen:-)



 

Av djurenojag - 4 december 2011 22:23

Vad många beardisar vi träffat idag! Fick lift med Gomerssons, och Anette och Safir åkte också med. Blev promenad, glögg & pepparkakor, sen god köttfärspaj, sallad och till sist underbart goda chokladbakelser med grädde. Rullade hemåt med snor i hela huvudet!:-P


Så häftigt med alla dessa beardisar....och en Schapendoes....och inte en tendens till nåt gruff eller slagsmål. Det ska vara beardisar det. Räknade dem till 24 stycken.


 







När jag kom hem var M´s syster här så det blev lite snabbfika och sen mockning och fodring av hästar och till sist däckning i soffan tillsammans med en trött Bangsi. Nu dags att krypa till sängs, så jag orkar pallra mig upp och morgonfodra också.


Men först en liten bildsekvens. De bilderna är tagna av: Anette Bussman och beskriver min infångning då jag hör någon ropa "- Fånga hunden med det röda kopplet"

Nästan som en hole-in-one.....


               


Det är Mulle som blev infångad, då vi var lite nära en väg och han gärna vallar bilar....Han har en otroligt vacker fin svart färg! :-)


Av djurenojag - 4 december 2011 08:48

Vanligtvis trillar jag av hästar, eller bryter diverse kroppsdelar på massa olika omöjliga vis, och blir sällan förkyld. Men när jag väl drabbas av denna jävulska åkomma, ja då får jag så jag tiger...eller snarare gnäller värre än en karl!

Igår var jag och kollegorna till Strömsholm på föreläsningar! Beteendeproblem (oönskade beteenden) på hund och katt, ska vi behandla cancer på våra djur, nedre urinvägsproblem, och bioanalystik. Sen var den en timme kvar, men då kände jag att orken var slut och febern tagit vid, så jag smet. Och glad är jag för det, för sjutton vilket väder det var att kära hem i. Såg absolut nada! Trafiken flöt på nånstans mellan 40-60 km/h och det tog mig långt över 2 timmar att köra dessa 10 mil. Vid hemkomsten tog jag in blöta hästar och kastade mig på soffan med tempen i munnen, som stannade på 38,6. Blä!!


Föreläsningen om oönskade beteenden var inte helt nytt för mig, men ändå mycket intressant att lyssna på, speciellt som föreläsaren var amerikanska, från NYC och skillnaden mellan Sverige och US inte är alltför stor. Min kollega L ställde frågan om vad de tycker om C.Milan och det var mycket intressant svar. Att han inte är direkt omtyckt där heller, men hans koncept är så rikt och klart vissa människor köper hans idéer. Att det han håller på med inte har någon grund överhuvudtaget. Och bästa tipset var, att om man stänger av ljudet när man tittar på ett program, och bara studerar hunden och hur den beter sig...så kommer de flesta nog att blir både skrämda, illa berörda och förstå vad "försäljarsnack" påverkar oss - medvetet eller omedvetet! Läskigt! Dessutom är det ju tämligen "intressant" med ett hundträningsprogram, där det både i för- och eftertexter står att "don´t try this at home"...Öhh!??!!!???


Efter 12 timmars sömn och fortfarande snor i hela kroppen, ska jag snart ta mig i kragen och göra mig iordning för beardisträff i Borlänge (Willie-kommit-hem-kalas)! För er som missat Williehistorien kan jag lite snabbt berätta att det är en skygg hane som lyckades rymma från sin hundvakt och var borta i skogen i 36 dygn(!!!!) Han syntes till vid tillfällen, men pga hans skygghet var han svår att "fånga"in. Men till sist lyckades de. En massa härliga människor hjälpte till i letandet och en lycklig matte återfick alltså sin Willie efter 36 dagar vid gott mod om än mager. En solskenshistoria! (....Och inga vargar som åt upp honom ;-) - kunde inte låta bli den kommentaren)


Just ja, andra advent är det idag också!

//


Av djurenojag - 1 december 2011 21:33

En förkyld karl har inte en blekaste aning om hur det är för en snorig kvinna! Har försökt ta det ganska lugnt, men trots det är det alltid tusen saker som måste göras. Har väl klarat utav det mesta- förutom ridning. Hoppas orka med det imorgon.Gräsänkatiden är slut för den här veckan och vi sitter nu som två fånar och snorar ikapp, medans det blåser hejdundrande ute! Fick ialla fall lite trevligt sällskap på förmiddagspromenaden!!! Ja, fick i och för sig trevligt sällskap även på kvällspromisen!;-)Anders, Samo och Hanna! Tack!Samo är 51 cm i mankhöjd, Bangsi är 54cm... Så snart är storebror, lillebror:-PPå lördag är det föreläsningsdags på Strömsholm.........Hua vilken tidig morgon det blir, men förhoppningsvis blir det värt det! Kul att få träffa L,E och E också!!!Får se om det blir som meteorologerna har "lovat" nu.... Vinter fr om nästa vecka! Till och med jag får erkänna mig besegrad..... Less på LERA!!!//

Presentation

Oäkta dalkulla med djur som yrke, hobby och livsstil.

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards